‘Bij Marko kun je je projecten neerleggen en hoef je er eigenlijk niet meer naar om te kijken.’
Micky van der Wind is technisch superintendent c.q. projectleider bij een grote rederij die vloeibaar gas onder grote druk vervoert in en om Noordwest-Europa. De tak waarvoor Van der Wind actief is, is onderdeel van een groot concern en is gespecialiseerd in het vervoer over zee. Hiervoor beschikt het bedrijf over acht zeegaande schepen en heeft het er drie in aanbouw. Met dit laatste houdt Van der Wind zich dagelijks bezig. Een kwestie van de juiste man op de juiste plaats. Van der Wind studeerde in een technische richting af aan de Hogere Zeevaartschool Rotterdam en voer daarna zes jaar als werktuigkundige op de grote vaart. Zes jaar geleden kwam hij terug aan wal voor een functie als superintendent bij de reeds vermelde rederij. Twee jaar geleden kreeg hij de verantwoordelijkheid voor de bouw van de drie schepen.’
‘In mijn functie als projectleider loopt alles wat met de bouw van die drie schepen te maken heeft via mij. Van planning tot en met facturatie en alles wat daartussen zit. Het unieke van dit project is dat wij die drie schepen volledig in eigen regie bouwen. Wij kopen geen schepen, maar bouwen ze zelf. In samenwerking met de scheepsbouwer uiteraard en met gebruikmaking van zijn faciliteiten. In principe bouwt de werf alleen het casco, overigens ook op basis van ons ontwerp. De hele verdere opbouw houden wij volledig in eigen hand zodat we exact krijgen wat we willen.’
Gas vervoeren naar eindgebruiker
‘Wij vervoeren geen ruwe producten. Alleen producten die uit het destillaat komen, in al z’n verschillende verschijningsvormen. Wanneer de ruwe olie aankomt in Rotterdam, kan daar een gasproduct uitgehaald worden. Maar je hebt natuurlijk ook gas dat direct uit de grond komt. Dat wordt allemaal verdeeld in verschillende fracties waarvan wij een belangrijk deel vervoeren. We vervoeren propaan bestemd voor de consument, butadieen voor de auto-industrie en Flex LPG voor een groot petrochemisch bedrijf in Antwerpen.’
Op hoog niveau meegedacht
‘Ik ben met Marko van Bouman Service & Engineering in contact gekomen via een bevriende ondernemer in onze gezamenlijke woonplaats. Hij had me al eens verteld dat Marko hem veel maatwerk leverde. Wij hadden destijds problemen met de hydraulische actuatoren [geavanceerde hydraulische bedieningsklep – red.]. Die moesten we iedere keer voor reparatie aanbieden bij onze leverancier. Dus toen ik via dat wederzijdse contact een keer in gesprek raakte met Marko, heb ik het probleem omschreven en hem gevraagd of hij er iets mee kon. Hij wilde het in eerste instantie beter bekijken en op een gegeven moment zei hij dat hij het kon maken. Vervolgens hebben we een prijs afgesproken en is hij ermee aan de slag gegaan. Hij viste er een aantal dingen uit waar onze leverancier en wijzelf overheen hadden gekeken. Hij heeft echt met ons meegedacht in de zin van “hoe ontstaat dat probleem?” en “hoe kunnen we ervoor zorgen dat dat niet meer gebeurt?” Hij heeft enkele modificaties aangebracht en een roulatiesysteem van onderhoud bedacht. Niet alleen om slijtage vroegtijdig op te sporen, maar ook om eventuele problemen te traceren. Dat kon voorheen ook niet. En ja, dat loopt tegenwoordig als een zonnetje en inmiddels doet Marko voor ons het onderhoud van 30 tot 35 van die actuatoren per jaar.’
Nauwe samenwerking, super eindresultaat
‘Toen dat succesvol was afgerond hebben we Marko gevraagd om voor de drie nieuwe schepen vijftien appendage kasten te ontwikkelen voor de meetapparatuur voor onze gaslading. Die opdracht lag eerder bij een ander bedrijf, maar ik vond hen te duur en het concept dat ze hadden bedacht, rammelde in mijn ogen. Dus toen ben ik met Marko aan tafel gaan zitten en heb tegen hem gezegd: “We hebben dit, maar we willen toe naar iets waar beter over is nagedacht. Er moet meer ruimte komen in die kasten, we willen een ander type kast en we vinden de prijs te hoog. Kun je daarin met ons meedenken?” Daar hebben we meerdere gesprekken over gehad en uiteindelijk zijn we ervoor gegaan. Dat is een hele nauwe samenwerking tussen Marko en mij geweest en het resultaat is absoluut super. Echt heel gaaf. Wederom heeft Marko geweldig meegedacht. Want voorheen moest alles aan boord nog geprepareerd worden met een boormachine, maar Marko heeft bedacht dat het veel efficiënter werkt om de kasten kant en klaar aan te leveren. Dat scheelt de elektricien zoveel werk. Plus ze zien er perfect uit. Veel strakker en beter afgewerkt dan voorheen.’
Een hele mooie set powerpacks
Doordat wij zo tevreden waren over het werk van Marko met die kasten vroegen we hem of hij wellicht ook powerpacks voor ons kon maken om de masten op onze schepen omhoog en omlaag te brengen. Ook daarin werkten we al samen met een leverancier waarover we niet tevreden waren omdat hij geen kwaliteit leverde. Ben ik weer naar Marko gegaan en heb hem foto’s voorgelegd van hetgeen wij op de bestaande vloot hebben staan. Met de vraag of hij ook zoiets kon maken, maar dan met zijn visie, kennis en kunde. Moest hij uiteraard even over nadenken, maar ook hier wist hij een oplossing voor. We hebben een prijs afgesproken en verder heb ik mijn handen ervan afgetrokken. Hij heeft die powerpacks helemaal zelf ontworpen en ontwikkeld. Ik heb alleen de kaders aangegeven van hoe wij het willen hebben, hoe groot het moest worden en wat het moest doen. En daar is een hele mooie set uit voortgekomen.’
‘Voor mij is het prettige van het werken met Marko dat we heel gemakkelijk met elkaar communiceren. Inhoudelijk met heel veel kennis van zaken. Neem die powerpacks als voorbeeld. Daar hoef je eigenlijk helemaal niet met hem over te discussiëren. Hij weet wat hij moet maken en de kwaliteit is super. Bij Marko kun je je projecten neerleggen en hoef je er eigenlijk niet meer naar om te kijken.’
‘Het prettige van werken met Marko is dat we heel gemakkelijk met elkaar communiceren. Inhoudelijk met heel veel kennis van zaken.’
Lees ook het verhaal van Ton Kooymans van Double i Microsystems:
‘Marko kijkt vooral ook waarom iets kapot is gegaan en hoe dat in de toekomst voorkomen kan worden.’