‘Mede dankzij Marko is dat Citroën SM project zo mooi geworden.’
Renard Automobiles in Beneden-Leeuwen is een ‘tweestromenbedrijf’. Een deel houdt zich bezig met reparatie en onderhoud van alle merken moderne auto’s. Het andere deel concentreert zich op onderhoud, reparatie en constructie van klassieke auto’s. Met name de Citroën SM en in mindere mate de DS en de CX van hetzelfde merk. In deze branche wordt de onderneming wereldwijd beschouwd als een absolute specialist, met klanten in onder andere België, Engeland, Noorwegen en Portugal. Op de website van het gerenommeerde magazine Autoweek staat een mooi filmpje over de bijzondere Citroën SM die eigenaar Nard van der Meer voor zichzelf bouwde.
De garage als geheel staat bekend vanwege het vakmanschap, het unieke uitgangspunt dat niets wordt uitbesteed en de transparante prijsopstelling. Eigenaar Nard van der Meer: ‘Onze grote kracht is dat we sterk zijn in de diagnoses, vrijwel alles zelf kunnen maken – als we iets drie keer moeten uitbesteden of dat we drie keer een stuk gereedschap moeten lenen, dan schaffen we het zelf aan. Wij doen niet aan “flat rate” of andere bullshit. Wanneer we starten met werken aan jouw auto, gaat de meter aan en die gaat uit op het moment dat we klaar zijn. Je betaalt voor het werk dat we doen. Niet meer en niet minder. Hetzelfde geldt voor het hele bandenverhaal. Geen ingewikkeld gegoochel met brutoprijzen en weet ik wat al niet meer. Wij rekenen inkoopprijzen plus marge. Punt.’
Lees verder onder de foto
Groei en bloei
Nard is niet opgeleid tot automonteur, maar komt uit het onderwijs: ‘Ik ben van origine biologieleraar. Maar na een jaar of zeven kwam ik erachter dat ik dát niet voor de rest van mijn leven wilde blijven doen. Toen heb ik besloten om van mijn hobby – het sleutelen aan oude Citroëns – mijn beroep te maken. Daar ben ik in 1996 mee gestart met 3000 gulden en een kist gereedschap. Dat heb ik een jaar in m’n eentje gedaan en toen kwam er een compagnon bij. Zijn voornaam is René en we vonden de combinatie met mijn voornaam tot Renard wel lekker Frans klinken. En vanaf dat moment ging het heel hard met het bedrijf. René en ik hadden een klik, we werkten efficiënt samen en het bedrijf groeide en bloeide. Vijf jaar geleden echter gaf René aan dat de motivatie op was en twee jaar geleden ben ik het weer in m’n eentje gaan doen. Aangezien ik geen opvolger heb, heb ik het bedrijf ook gedownsized. Inmiddels zijn we nog met z’n vieren. Tom – die al 15 jaar bij mij werkt -, Martin – die sinds vijf jaar hier werkt en volgend jaar met pensioen gaat – en leerlingmonteur Frenk. Tom en Frenk doen de moderne auto’s, terwijl Martin en ik ons bezighouden met de Old Timers.’
Samenwerking met Bouman Service & Engineering
‘De samenwerking met Bouman Service & Engineering dateert uit de tijd dat ik die Citroën SM voor mezelf aan het bouwen was. Om nu eens een keer iets anders te doen dan ik altijd voor de klanten doe, heb ik er een moderne motor uit 2015 in gezet. Een moderne zescilinder. Daarvoor moest uiteraard gigantisch veel worden aangepast. Onder andere het koelsysteem. Dat is allemaal aluminium en ik kan geen aluminium lassen. Er moesten ook assen en poelies gemaakt worden. Toen heb ik wat rondgevraagd en kwam uit bij Marko, die toen nog in Dreumel gevestigd zat. Hij heeft toen verschillende assen en poelies voor mij gemaakt, en al het aluminium laswerk gedaan. Mede dankzij hem is dat toen zo’n mooi project geworden.’
Lees verder onder de foto
Volgens Marko kan alles altijd beter
‘Inmiddels huurt Marko de ruimte waar wij vroeger met onze showroom zaten en maakt met regelmaat onderdelen die in de reguliere handel niet meer verkrijgbaar zijn en die ik nodig heb voor m’n Old Timers. Denk bijvoorbeeld aan airco-steunen, poelies en onderdelen voor ontstekingen. Die maakt hij allemaal na of eigenlijk moet ik ‘beter’ zeggen. Want zo is hij ook hè: het kan altijd beter! Daarin gaat hij bij tijd en wijle wel eens zó ver dat het weliswaar fijn is voor de klant, maar financieel zakelijk misschien niet zo handig voor Marko zelf. Dat is ook wel wonderlijk.’
Fijn dat hij naast de deur zit
‘Marko is innovatief, goed in rare dingen, bijzondere – door hem zelf ontwikkelde – oplossingen, in kleine oplages. Daar is hij echt heel goed in en dat vindt hij ook leuk. Bij grote bedrijven zeggen ze al snel: “we willen het maken, maar dan moet je er minimaal 200 van afnemen”. Da’s mooi, maar er rijden hooguit 200 van die auto’s rond en die komen uiteraard niet allemaal bij mij. Gelukkig dus dat ik bij Marko terecht kan voor precies die aantallen die ik nodig heb, zeker nu hij direct naast de deur is gevestigd.’
‘Marko is innovatief, goed in rare dingen, bijzondere – door hem zelf ontwikkelde – oplossingen, in kleine oplages.’
Lees ook het verhaal van Henri Kooijmans van Uiterwaarde: ‘Marko is een vakman pur sang en hij staat altijd voor je klaar!’