‘Marko’s interesse ligt écht bij het oplossen van lastige problemen’
Lotec presenteert zichzelf op de website met de zin ‘Wij geven water vorm’ en dat is tegelijkertijd een letterlijke én poëtische weergave van hun activiteiten. Zij ontwerpen, ontwikkelen, bouwen en onderhouden ‘state of the art’ zwembaden en (water)technische installaties. Met alles wat daarbij komt kijken. Van privé-zwembaden tot gemeentelijke en recreatiebaden, van wellness-faciliteiten tot zwembaden in de hoogbouw. Met vestigingen in Eindhoven, Twello en Heverlee in België is Lotec uitgegroeid tot de marktleider in de Benelux.
Volgens chef werkplaats Hans van de Voort – die al 43 jaar werkzaam is bij het bedrijf – kan het met een werknemer bij Lotec twee kanten uit: ‘Ik zeg wel eens gekscherend: “iemand die langer dan een half jaar blijft, blijft hier zijn hele leven.” We hebben hier eigenlijk geen verloop van vaste mensen. Een gedeelte werkt hier tussen de 30 en 45 jaar. Allemaal mensen die bereid zijn om een stapje harder te lopen en verder te kijken en denken dan hun neus lang is. Daar staat tegenover dat je hier als medewerker werkt voor een familiebedrijf waarvan het management goed naar je luistert en je voor de volle 100% vertrouwt. Het management gaat ervan uit dat het goed komt en dankzij dat vertrouwen komt het ook goed.’
Tekst loopt door onder de foto
Dat bad komt er gewoon
Marvin van Dinteren onderschrijft dit uitgangspunt. Ook hij heeft een lange staat van dienst bij het bedrijf, zij het geen 45 jaar. Voor hem is het ooit begonnen als een vakantiebaantje tijdens zijn studie. Daarna heeft hij een tijd gewerkt als monteur in de service- en buitendienst. Sinds een jaar of vijf is hij als service-coördinator verantwoordelijk voor de planning en de werkvoorbereiding: ‘Een klankbord voor zowel klanten als collega’s’. Volgens hem staat dat vertrouwen aan de basis van de grote mate van creativiteit en probleemoplossend vermogen van Lotec. ‘Daardoor kunnen wij technische waterprojecten realiseren die door anderen voor onmogelijk of onhaalbaar worden gehouden. Onze grote kracht is het commitment om baden op een bepaalde manier te bouwen en onderhouden. Die vastberadenheid geeft vaak de doorslag. Geen gemaar of misschien, geen andere poespas; dat bad komt er gewoon!’
Twee analytisch ingestelde, perfectionistische techneuten
Over de samenwerking met Bouman Service & Engineering: ‘Op een gegeven moment zag ik Hans bij de bouw van een installatie met bepaalde vraagstukken worstelen en dat overlegde hij met mij. Dat is ook Lotec: niemand is bang om de ander iets te vragen. Hij legde het aan mij voor en ik herkende het direct als een typische uitdaging voor Marko van Bouman Service & Engineering. Bovendien schatte ik in dat Marko en Hans wel een klik met elkaar zouden hebben. Beiden zijn analytisch ingestelde, perfectionistische techneuten. Dus heb ik ze aan elkaar voorgesteld en zijn ze aan de slag gegaan’, aldus Marvin.
Tekst loopt door onder de foto
Wat leveranciers in heel Europa niet kunnen …
‘Het eerste probleem dat ik bij Marko heb neergelegd, waren de spuitstukken van massage-elementen van een zwembad waarmee wij bezig waren’, vertelt Hans. ‘Daar moest een behandeling aan gedaan worden die wij zelf niet kunnen en Marko wel. De samenwerking en het resultaat bevielen zo goed dat wij meer opdrachten bij hem neerlegden. Ik had direct in de gaten dat Marko precies weet wat hij doet en als hij zegt “ik kan dat maken”, dan kan hij dat ook. Een mooi voorbeeld daarvan, vond afgelopen december plaats. Ik was op zoek naar speciale draadbussen waarvan ik dacht dat deze wel in de handel verkrijgbaar waren. Maar ik kon het niet vinden. Samen met onze leverancier hebben we bedrijven in heel Europa gebeld. En in eerste instantie zeiden ze bijna allemaal dat ze deze wel hadden, maar uiteindelijk kwamen ze daar allemaal op terug. Toen heb ik het bij Marko voorgelegd en die vroeg – zoals altijd – dóór. Uiteindelijk zei hij: “ja, dat zou toch moeten kunnen. Ik kom er morgen op terug.” De volgende dag gaf hij aan dat hij het wel kon maken en dat deed hij dus ook. Heel simpel. Dat is het mooie van Marko. Hij maakt waar wat hij belooft.’
Korte, realistische doorlooptijden
‘Een andere prettige kant van de samenwerking met Marko zijn de korte, realistische doorlooptijden. Dat hadden we laatst ook weer met inspuiters voor een zwembad. Die kunnen we pas opmeten als het bad is betegeld, juist vóór het vullen ervan. Dus daar zat tijdsdruk achter. Zo’n project moet afgerond worden. Dan bel ik Marko op woensdag met de vraag hoe snel hij kan leveren. Antwoord hij dat hij er maandag mee kan beginnen en dat de onderdelen donderdagochtend worden geleverd bij Lotec. Dat is alles bij elkaar anderhalve week. Die doorlooptijd halen andere bedrijven niet. Bij anderen is een doorlooptijd van zes tot acht weken niks.’
Tekst loopt door onder de foto
Rust op de serviceafdeling
De contacten met Marko verlopen in hoofdzaak via Hans, maar onlangs heeft Marko een project met Marvin gedaan: ‘Dat betrof een golfslagmachine in een groot recreatiepark. Die was kapot. De leverancier bestaat niet meer en een nieuwe machine bouwen – wat wij overigens wel kunnen – was budgettair niet realistisch. Toen heb ik aangegeven dat ik Marko kon vragen om er eens naar te kijken. Het betrof namelijk een mechanisch gedeelte waarbij ook een stuk engineering kwam kijken. Precies Marko’s pakkie-an. Dat is gebeurd en Marko gaf aan dat hij dat wel kon repareren. Prijs genoemd, voorgelegd aan de klant en nadat die akkoord ging, is Marko aan de slag gegaan. Hij heeft de klep gedemonteerd, alle cilinderzittingen gefreesd, onderdelen gedraaid, nieuwe cilinders besteld en het smeersysteem geüpgraded. Dat laatste is weer typisch Marko. Hij zag dat het probleem was ontstaan doordat het smeersysteem niet regelmatig genoeg werd bijgevuld. Daarvoor moesten de technici naar beneden naar de installatie en dat gebeurde te weinig. Dus moest er in zijn visie een automatisch smeersysteem komen, anders zit je over een paar jaar met hetzelfde probleem. De eerste klep zit er weer in en alles ziet er piekfijn uit. De tweede klep ligt op dit moment bij Marko in de werkplaats. Binnenkort gaat het water erin en wordt het weer opgestart. Dan hebben die mensen weer een perfect werkende golfslaginstallatie voor een prijs die in het niet valt bij een nieuwe installatie. En dat is al met al Marko ten voeten uit. Zijn interesse ligt echt bij het oplossen van lastige problemen: hoe werkt dit, hoe werkt dat, hoe werkt zus, hoe werkt zo? En je weet dat je hem gewoon los kunt laten. Je geeft hem een opdracht en hij regelt het. Je hebt er totaal geen omkijken naar. Aan het eind van de dag krijg ik een telefoontje: “vandaag is dit en dat gebeurd”. Dat werkt fijn. Dat geeft rust op de serviceafdeling.’
‘Als Marko zegt “ik kan dat maken”, dan kan hij dat ook.’
Lees ook het verhaal van Joop van Zonsbeek van Dieseltechniek Dreumel: ‘Vakmensen zoals Marko worden steeds zeldzamer’.