‘Vakmensen zoals Marko worden steeds zeldzamer!’
Joop van Zonsbeek van Dieseltechniek Dreumel is een bekende naam in de Nederlandse transportwereld. In een aflevering van RTL Transportwereld wordt hij zelfs Dr. Diesel genoemd, vanwege zijn vermogen om dieselmotoren bovengemiddeld te optimaliseren. Met als resultaat brandstofbesparingen die oplopen tot maar liefst 15%! De redactie van Auto & Motor Techniek duidt hem als ‘een geboren troubleshooter’. Dit naar aanleiding van zijn specialisatie in het opsporen en verhelpen van gecompliceerde en vaak hardnekkige verstoringen. Wanneer collega’s in de truck-garage-branche er zelf echt niet meer uitkomen, wenden ze zich tot Van Zonsbeek en zijn collega’s bij Dieselservice Dreumel. Vanwege hun enorme kennis & kunde op het gebied van zowel techniek als software én de aanwezigheid van uiteenlopende, zeer hoogwaardige testapparatuur.
Zelf ziet Van Zonsbeek het heel nuchter als ‘diagnose met gezond verstand’. Gezond verstand speelt zeker een grote rol bij de expertise van Van Zonsbeek, maar wie met hem in gesprek gaat merkt dat er meer achter zit. Zijn grote professionele drijfveer is de wens om paden te bewandelen die anderen links laten liggen. Omdat ze te gecompliceerd zijn of op het eerste gezicht te weinig financieel rendement opleveren. De techneut Van Zonsbeek is in eerste instantie vooral nieuwsgierig naar innovatieve oplossingen. Zo ontwikkelde hij bijvoorbeeld een rallytruck met naar buiten staande wielen voor optimale grip in het zand. Op dit moment is hij druk in de weer om een driecilinder tweetakt benzinemotor om te vormen tot een dieselmotor: ‘Dat is een project dat ik doe voor de marine. Heeft niets met vrachtwagens te maken, maar is wel bere-interessant. Gaat om een buitenboordmotor voor een Raider. Dat zijn opblaasbare reddingsboten die meegaan in onderzeeboten. Daar mogen ze geen benzinemotoren meer inzetten. Dus moet het diesel worden. Ik wist dat er al twee bedrijven op gestrand zijn, maar ik had een idee hoe het wél moest kunnen. En het ziet er nu naar uit dat dat gaat lukken. Ik moet de sensor nog programmeren en aansluiten. Dan hebben we de eerste driecilinder tweetakt dieselmotor ter wereld ontwikkeld. Een primeur dus en dat soort dingen vind ik leuk.’
Tekst loopt door onder de foto
Truck Improvement Centre
Om de klanten zo optimaal mogelijk van dienst te kunnen zijn is Dieseltechniek Dreumel een samenwerkingsverband aangegaan met Kobus Uitlijngroep. Met een unieke uitlijntechniek realiseert dit bedrijf verbruiksverbeteringen voor trucks van gemiddeld 4% tot 7%. De twee bedrijven werken inmiddels geruime tijd samen onder de naam Truck Improvement Centre, met als doel transportbedrijven de mogelijkheid bieden hun wagenpark in maximale conditie te krijgen en de gebruikskosten substantieel te minimaliseren.
Gemeenschappelijke drijfveren
Het is juist die drang tot vernieuwing en innovatie die Van Zonsbeek en Bouman Service & Engineering samenbracht: ‘Ik was actief voor het rallyteam Dutch Desert Wings en had het idee opgevat om de wielen op de vooras scheef te zetten, om een optimale grip te creëren in het zand. Dat is al het geval bij buggy’s en andere wagens die in het zand rijden. Bij vrachtwagens zou dat niet kunnen omdat dat extreem moeilijk is in combinatie met de aandrijving. Dus toen heb ik Marko erbij gevraagd en hij was direct laaiend enthousiast. Hij bleek heel handig met Cadcam-tekeningen en heeft onder andere de fusees getekend. Samen met hem – en het hele team uiteraard – hebben we toen de enige vrachtwagen gebouwd waarvan de wielen niet recht staan. Tijdens dat project hebben Marko en ik een aantal avonden intensief samengewerkt en bleek dat we een klik hadden.’
Problemen vermogenstestbank opgelost
‘Dat was min of meer nog bij wijze van hobby, maar het leverde me wel een goed idee op van de kwaliteiten van Marko. Ongeveer in diezelfde tijd speelde het probleem dat we bij Dieselservice Dreumel een vermogenstestbank hadden staan waarvan de rollers voortdurend vervangen moesten worden omdat ze zo snel versleten waren. De fabrikant van dat apparaat was al verschillende keren hier geweest, maar volgens hem waren wij de enigen met dit probleem. Dat leek me al “spannend”, maar goed. Ik bestelde iedere keer nieuwe rollers. Tot ik op een gegeven moment Marko erbij heb geroepen en hij had al snel door dat de as op een bepaald punt doorboog. Vervolgens hebben we gezamenlijk nagedacht hoe we die as op dat punt konden verstevigen. Dat hebben we met heel veel proberen en testen gevonden en inmiddels gaat dat nu al een heel jaar goed. Er is ook weer iemand van de leverancier komen kijken en hij snapte er zogenaamd helemaal niks van, maar toen ik een nieuwe set rollers bestelde, bleek dat ze het concept exact hadden overgenomen.’
‘Het prettige van samenwerken met Marko is zijn enorm grote kennis van materialen en van materialen in combinatie met beweging. Dat is zijn talent, maar is deels ook te danken aan zijn ervaring als internationaal servicemonteur van industriële drukwerkmachines. Hij is in staat om ter plaatse te analyseren waarom een machine zich op een bepaalde manier gedraagt en wat hij moet doen om het euvel niet alleen te verhelpen, maar ook om te voorkomen dat het zich in de toekomst weer voordoet. Kijk, als jij in München een machine repareert, kun je daarna niet snel even terug om nog iets aan te passen. Dat moet in één keer goed zijn.’
Tekst loopt door onder de foto
2000 bar druk
‘Sindsdien maakt Marko regelmatig hulpstukken die wij gebruiken om dieseltechniek te testen. En op het moment dat we constructiefouten ontdekken, bedenkt Marko iets en maakt het. Verder is het prettig dat Marko kleine partijen voor ons kan produceren. Bij de meeste bedrijven moet je eerst nog maar eens iemand vinden die serieus met jou in gesprek gaat om uit te vinden wat je nu precies wil. En als dat lukt, beginnen ze er pas aan wanneer je minimaal 1000 stuks afneemt. Marko hoort je niet alleen aan, hij vraagt ook dóór. Wat gaat er precies mis? Waarom gaat het mis? Bovendien snapt hij waar je het over hebt en heeft er gevoel bij. Dat er 2000 bar druk op komt te staan en dat het dus geen flutmateriaal mag zijn. Kijk, iedereen weet tegenwoordig van achter een computerscherm hoe het moet. Meestal komt dat neer op “compleet vervangen”. Mensen zoals Marko die voor een machine staan en – bij wijze van spreken met een hamer, tang en schroevendraaier – de zaak weten te repareren, worden steeds zeldzamer. Vandaar ook dat ik zo blij ben dat ik hem achter de hand heb.’
‘Het prettige van samenwerken met Marko is zijn enorm grote kennis van materialen en van materialen in combinatie met beweging.’
Lees ook het verhaal van scheepsbouw projectleider Micky van der Wind:
‘Bij Marko kun je je projecten neerleggen en hoef je er eigenlijk niet meer naar om te kijken.’