‘Marko is een vakman pur sang en hij staat altijd voor je klaar!’
Uiterwaarde ontwikkelt en beheert recreatiegebieden, land- en route gebonden voorzieningen in het Gelderse rivierengebied. De organisatie houdt deze gebieden zo kwalitatief en duurzaam mogelijk in stand en breidt deze – daar waar mogelijk – uit. Ook adviseert Uiterwaarde private en publieke partijen en ontwikkelt, exploiteert en beheert het de recreatief-toeristische infrastructuur in het genoemde gebied. In eigen woorden: Uiterwaarde maakt ‘ruimte voor recreatie’.
Belangrijk onderdeel van de taken van Uiterwaarde is het onderhouden van veerverbindingen in het gebied Overbetuwe, Betuwe, Land van Maas en Waal, Bommelerwaard en het Lingegebied. Uiterwaarde draagt er zorg voor dat fietsers en wandelaars veilig van oever naar oever worden overgezet op de Maas, Waal, Linge, Lek en Neder-Rijn. Henri Kooijmans is verantwoordelijk voor alles wat met de techniek van de pontjes van doen heeft en voor de coördinatie van de vrijwilligers die deze bootjes bemannen.
Tekst loopt door onder de foto
10 actief varende schepen
‘Op dit moment hebben we tien actief varende schepen onder ons beheer en twee in reserve’ vertelt Henri. ‘En we zijn bezig met twee nieuwe plekken. Een op de Waal en een op de Maas. In z’n totaliteit dragen we zorg voor een uitgestrekt gebied, maar gelukkig heb ik vier dagen per week ondersteuning van Reijer Dijke. Een vrijwilliger die als machinist heeft gewerkt bij Smit. In het seizoen vaart Reijer als schipper op één van de pontjes, daarbuiten helpt hij mij met technische onderhoud- en reparatiezaken. En dat is nogal wat. Ga maar na: tien boten, honderdzestig vrijwilligers. Er gebeurt altijd wel iets. Motorisch, iets met de schroefas, relingwerk, noem maar op. Bovendien zijn de meeste bootjes niet de jongste. Het casco van het oudste veerpontje is van eind 1800. De anderen werden tussen de 50’er en 70’er jaren gebouwd. Dat zegt verder niets, want schepen kunnen heel oud worden. Maar je moet ze wel goed onderhouden.’
Begin samenwerking met Bouman Engineering & Service
Henri heeft mts-landbouwwerktuigkunde gedaan en heeft na zijn studie vijftien jaar bij een landbouwmechanisatiebedrijf gewerkt. Vervolgens heeft hij drie jaar als scheepsonderhoudsmonteur over de hele wereld gewerkt. ‘Met de geboorte van mijn oudste zoon heb ik het weer dichter bij huis gezocht, als chef werkplaats van een machineverhuurbedrijf. In die tijd is de samenwerking met Bouman Engineering & Service begonnen. Ik weet nog dat die eerste klus te maken had met versleten snelwissels van een grote graafmachine. Die hebben we toen met een steekwagen de werkplaats van Marko – bij hem achter het huis in die tijd – hebben binnengereden. Het paste maar net, maar hij maakte het wel. Sindsdien werk ik veel en graag met hem samen.’
Tekst loopt door onder de foto
Een unieke job
‘Ik werkte een jaar of acht voor dat machineverhuurbedrijf, toen ik voor deze klus werd gevraagd. Daar heb ik best wel even over nagedacht. Ik had het uitstekend naar m’n zin en het werk kende veel technische uitdagingen. Maar uiteindelijk heb ik het toch gedaan. Vooral omdat ik vreesde dat dat andere werk op termijn wel eens fysiek te zwaar zou worden. En dit is natuurlijk een unieke job. Ook veel techniek, met veel uitdagingen en veel vrijheid.’
In tijden van nood
‘Vanaf het moment dat ik hier begon, heb ik Marko erbij betrokken. Om te beginnen omdat hij een vakman pur sang is. Maar ook omdat je hem maar hoeft te bellen en hij staat voor je klaar. Hoe hij het doet, weet ik niet, maar hij regel het altijd. Op een avond zaten wij met een kapotte boot. We hadden er onderdelen voor gehaald, maar die pasten niet helemaal. Toen is hij diezelfde avond nog gekomen en heeft het passend gemaakt zodat die boot de volgende ochtend kon varen. En zo gaat het eigenlijk altijd. Hij heeft een keer een nieuwe schroefas voor ons gemaakt, compleet met afdichting aan de achterkant. Voor één van de reserveboten heeft hij alle bedradingen gedaan. Daarvoor heeft hij alles opnieuw bekabeld, compleet met bekisting en een nieuw dashboard van roestvrijstaal. Met uiteraard alle metertjes erin verwerkt. Voor de loopbruggen heeft hij de nieuwe assen gedraaid waar de wielen op hangen. Allemaal dat soort dingen.’
Tekst loopt door onder de foto
Originele oplossingen
‘Naast het gegeven dat je in tijden van nood altijd op Marko kunt rekenen, is het ook bijzonder prettig dat hij met je meedenkt en met originele oplossingen aandraagt. Dan kom ik met een idee en dan zegt hij: “dat zou ik zo en zo maken”. Reijer vult aan: ‘Je kunt altijd met hem discussiëren over technische oplossingen. Dat vindt hij het mooiste om te doen. En hij komt altijd met iets waarvan je denkt: “hé, zo heb ik het nog niet bekeken.” Nooit klakkeloos van “oh, wil je het zo hebben? Dan krijg je het ook zo.”’
‘Marko komt altijd met iets waarvan je denkt: “hé, zo heb ik het nog niet bekeken.”’
Lees ook het verhaal van Marvin van Dinteren en Hans van de Voort van Lotec: ‘Marko’s interesse ligt écht bij het oplossen van lastige problemen’