‘Ik ben diep onder de indruk van de flexibele manier waarop Marko met ons meedacht!’
Het verhaal van Heufs Maaltijden uit Boven-Leeuwen is een typisch ondernemersverhaal van initiatief nemen, flexibel zijn en doorzetten. Na een dienstverband van 6 jaar als kok en 31 jaar als hoofd voeding bij een grote GGZ-instelling, besluit Arno van den Heuvel om samen met zijn vrouw Marian op 5 januari 2015 een eigen bedrijf te starten: Heufs Maaltijden. Met als basis de productie en bezorging van verse maaltijden. Daarnaast verzorgt Heufs Maaltijden hapjes, warm en/of koud buffet vanaf 25 personen en biedt het de mogelijkheid om barbecue-pakketten af te halen.
‘Toen we startten, leverden we zo’n twintig tot dertig maaltijden per week uit. In die periode had ik ’s ochtends nog ruim de tijd om uitgebreid te ontbijten en mijn krantje te lezen’, vertelt Arno. Dat is tegenwoordig wel anders met 900 maaltijden per week. Ik sta ‘s morgens om 05.00 uur op om te koken. Rond 08.00 uur beginnen we het eten in de bakken te scheppen en vanaf 11.00 uur gaan we met twee auto’s rijden om alles rond te brengen. Bij particulieren aan huis, maar ook bij vier instellingen. Ons verzorgingsgebied is Beneden-Leeuwen, Boven-Leeuwen, Druten en Wamel. Rond 17.00 uur zijn we klaar met de distributie, maar “het winkeltje” is dan nog geopend tot 18.30 uur.’
‘Het winkeltje’
In ‘het winkeltje’ kunnen mensen uit plaatsen buiten het verzorgingsgebied terecht voor maaltijden: ‘Dat zijn bijvoorbeeld mensen uit Dreumel, Beuningen en Wijchen, maar ook mensen dichter uit de buurt die hier even binnenwippen omdat ze geen zin hebben om te koken. Ik raad mensen wel altijd aan om van tevoren even te bellen, want in “het winkeltje” geldt: op = op. Hoe werkt dat? Alles wat we na het opscheppen van de maaltijden die we rondbrengen overhouden, scheppen we op voor het winkeltje. De ene keer zijn dat 20 maaltijden, de andere keer 30. Ben je dan nummer 31, dan heb je pech. Al het eten dat we niet verkopen in het winkeltje op de dag dat het is gemaakt, gooien we weg. De risico’s bij langer bewaren zijn gewoon té groot.’
Van probleem naar oplossing
‘Ik werk met twee grootkeuken kookketels van 22 jaar oud en op een gegeven moment begon het roerwerk van een ketel een vreemd geluid te maken. Dat werd op een gegeven moment zó verontrustend dat ik een groot technisch servicebedrijf heb benaderd. Ze gaven aan dat ze het wel konden repareren door er een compleet nieuwe motor en een nieuwe as in te zetten. Je kunt je afvragen of dat nog onder de noemer “repareren” valt, maar goed. De kosten zouden ongeveer 3,5 duizend bedragen. Een hele hoop geld voor een ketel van 22 jaar oud. Zeker omdat ze slechts een half jaar garantie gaven. Ik moest dus een groot risico nemen voor een groot bedrag. Al dubbend en twijfelend ben ik bij een elektromonteur uitgekomen die nog wel eens wat voor ons doet. Hij heeft ooit tegen me gezegd: “Als die ketel motorisch kapotgaat, dan weet ik wel iemand”. Dat was dus Marko van Bouman Service & Engineering.’
Tekst loopt door onder de foto
Snel reageren, snel schakelen
‘Nadat ik het probleem had uitgelegd aan Marko, kwam hij vrijwel direct even langs en besloot hij vrij snel dat hij het euvel kon verhelpen. De prijs die hij noemde, vond ik alleszins redelijk. Veel scherper in ieder geval dan die 3,5 duizend van dat grote servicebedrijf. Ik had echter nog één probleem. We zaten namelijk midden in het stampottenseizoen. Dan maak ik wel drie keer in de week stamppot en kan die ketel eigenlijk niet missen. Of het op korte termijn kon? Marko beloofde dat hij “vreselijk” zijn best ging doen om het binnen een week te regelen. Overigens was ook dat wel anders bij dat grote servicebedrijf. Daar was ik m’n ketel vier weken kwijt geweest.’
In één week gefikst
Omdat ik doordeweeks volop productie draai, kon ik de ketel alleen op zaterdag brengen. Marko gaf aan dat hij zaterdags normaal gesproken niet werkt, maar dat hij wel een uurtje vrij kon maken om de ketel in zijn werkplaats te zetten. En zo is het gegaan. Vrijdagavond heb ik de ketel uitgebouwd, zaterdag heb ik deze naar Marko gebracht en woensdag belde Marko mij om te zeggen dat de ketel vrijdag klaar zou zijn. Dus die zaterdag stond-ie weer helemaal gebruiksklaar in mijn keuken. In de week erna heeft hij me nog gebeld om te vragen hoe het ging en ik kon hem vertellen dat de ketel weer als een zonnetje draaide.’
Ik weet dat Marko het snel en efficiënt oplost
‘Al met al moet ik zeggen dat ik bijzonder diep onder de indruk ben van de flexibele manier waarop Marko met ons meedacht. Direct komen kijken, de mogelijkheid bieden om de ketel op zijn vrije zaterdag te brengen en te halen, de snelheid waarmee hij het heeft opgelost, de communicatie; ik ben supertevreden. En het geeft vertrouwen voor de toekomst. Want als ik nu iets hoor dat ik niet vertrouw, bel ik direct Marko. Omdat ik weet dat hij het snel en efficiënt oplost.
‘Samenwerking met Marko geeft vertrouwen voor de toekomst!’
Lees ook het verhaal van Ton Kooymans van Double i Microsystems:
‘Marko kijkt vooral ook waarom iets kapot is gegaan en hoe dat in de toekomst voorkomen kan worden.’