‘Marko kijkt vooral ook waarom iets kapot is gegaan en hoe dat in de toekomst voorkomen kan worden.’
Volgens Double i Microsystems eigenaar Ton Kooymans geeft de naam van zijn bedrijf precies aan waar het voor staat. Industrieel en innovatief. Met als specifiek werkgebied de micro-elektronische systemen. ‘Ongeveer 80% van de tijd ben ik bezig met de ontwikkeling van geavanceerde oplossingen voor de industrie en voor ongeveer 20% met de reparatie van elektronica. Ik zeg bewust “ongeveer”, want daarnaast doe ik ook nog wat consumenten-elektronica reparatie.
Rond ’82 ben ik het bedrijf gestart en mensen uit de regio hebben nog steeds zoiets van “breng het maar naar Kooymans, dan komt het wel goed”.’
Aan de voorkant van z’n werkplaats voert hij onder dezelfde vlag nog steeds een elektronicawinkel. Met een reden: ‘De winkel is vooral een soort entree waardoor mensen binnenlopen en kennismaken. Door de aard van de producten die ik aanbied, zien ze waar ik mee bezig ben. De zorgvuldig georganiseerde inrichting geeft aan dat we een betrouwbaar adres zijn, waar ze de spullen met een gerust hart kunnen achterlaten. Het begint meestal met een klein dingetje, maar dat groeit langzaam tot meer. De mensen die hier binnenlopen, zijn veelal techneuten die als technicus werkzaam zijn in een bedrijf. Daar lopen ze tegen allerlei mogelijke technische problemen aan en bij grote problemen vragen ze mij om een advies. Op die manier heb ik veel klanten geworven, waaronder een aantal hele grote bedrijven en instanties.’
Tekst loopt door onder de foto
Ontwikkeling en reparatie
De openingstijden hinderen hem nooit wanneer hij buiten de deur moet om een probleem bij een klant op te lossen. Voor reparatie geldt dat het vaak om printplaten van onbekende oorsprong gaat, of ik krijg printplaten aangeleverd met de mededeling “dit of dat doet-ie niet meer, maar moet-ie eigenlijk wel doen”. Dan bekijk ik op componentenniveau wat en waarom iets mis is en dan repareer ik het. Daarbij is mijn portfolio van klanten heel divers: van scheepsbouwers en grote elektrotechnische installateurs tot breierijen, en bedrijven in de hout- en metaalindustrie. Voor die breierijen ben ik de enige hier in een grote regio die iets voor ze kan betekenen wanneer een machine stil komt te staan.’
‘De ontwikkeling van nieuwe systemen doe ik hier in mijn werkplaats. Verder lever ik maatwerk printplaten op afroep voor mijn klanten.’
Uitzonderingen op de regel
‘Ik ga overigens alleen bij klanten langs als het niet anders kan. Vanmiddag moet ik bijvoorbeeld naar een bedrijf in Druten dat problemen heeft met een machine om folie om een pallet te wikkelen. Daar moet een compleet nieuwe motordrive op worden gemonteerd en ik ga bepalen hoe die aangesloten dient te worden. Geheel toevallig ga ik daarna ook nog naar een ander bedrijf. Zij hebben een hijskraan staan die al heel lang stilstaat. Aan mij de vraag om die weer draaiend te krijgen. Maar dat zijn echt uitzonderlijke gevallen.’
Tekst loopt door onder de foto
Spiegelbeeld
Ton kent Marko van Bouman Service & Engineering nog uit de tijd dat laatstgenoemde actief was in de grafische industrie, minimaal een decennium geleden. ‘Dat ging vaak over verouderde elektronische systemen waar de technische dienst van zo’n bedrijf geen raad mee wist. Soms ging dat over machinebesturingen, soms over de besturing van de motoren. Later toen Marko zelfstandig verder is gegaan kwamen daar ook CNC systeembesturingen/componenten en dergelijke bij.
Reeds vanaf dat allereerste begin herkenden beide mannen iets van zichzelf in elkaar: ‘Net als ik repareert Marko niet zomaar dingen. Hij kijkt altijd hoe hij het zó kan maken dat iets beter functioneert dan voorheen. Hij kijkt vooral ook waarom iets kapot is gegaan en hoe dat in de toekomst voorkomen kan worden. Wij werken tot op de dag van vandaag veel samen. Wanneer Marko tegen een ingewikkeld elektrotechnisch probleem aanloopt, schakelt hij mij in. Constateer ik een mechanisch of niet elektronisch gerelateerd motorprobleem, dan vraag ik hem. Dat werkt perfect.’
Tekst loopt door onder de foto
Samenwerken
‘Een mooi voorbeeld van die samenwerking is een deurenfabriek in Hardinxveld. Zij hebben nogal wat machines staan, waaronder een aantal oudjes uit het begin van de jaren ’80. Daar ben ik op een gegeven moment bij geroepen omdat ze stil waren gevallen. Ik op mijn beurt heb Marko ingeschakeld omdat het probleem niet alleen elektrotechnisch was, maar ook mechanisch. Samen hebben we die machines weer optimaal draaiende gekregen.’
‘Een ander mooi voorbeeld is Heufs Maaltijden uit Boven-Leeuwen. Zij kwamen een tijd geleden bij mij met een mengketel die af en toe afsloeg. Die hebben ze toen hier gebracht, waarna ik aan het sleutelen ben gegaan. Geconstateerd werd dat het elektronische gedeelte in aanraking was geweest met water. Dat heb ik toen verholpen, maar die mengketel liep nog steeds niet lekker. Ik had tijdens de reparatie al geconstateerd dat er waarschijnlijk ook een probleem was met de lagers. Toen heb ik geadviseerd om contact op te nemen met Marko en die heeft het perfect opgelost.’
‘Marko kijkt altijd hoe hij het zó kan maken dat iets beter functioneert dan voorheen.’
Lees ook het verhaal van Arno van den Heuvel van Heufs Maaltijden:
‘Ik ben diep onder de indruk van de flexibele manier waarop Marko met ons meedacht!’